Thursday, September 24, 2009

فیلم نوار

فیلم نوار

اتاق تاریک، نور برش خورده از میان پنجره، خیابان های پوشیده از آشغال و درهم و برهم با صداهای ناهنجار، انبار متروکه که گرد و غبار در هوا معلق هستند. بارش باران در خیابان های مسطح به همراه آب هایی که هنوز از ناودان ها به داخل خیابان می ریزند و در فاضلاب جاری می شوند.

کارآگاه سیاه پوش بر روی محلی بلند مشرف به خیابان شلوغ ایستاده و اطرافش را برانداز می کند.

این مواردی که ذکر شد قسمتی از مشخصه های فیلم نوار که باشکوهترین شکل (فرم) از اشکال (فرم های) فیلم محسوب می شود. بهترین مخلوط ار شکل (فرم) و محتوا است.

بیچارگی و بدبختی و نا امیدی ، شرایط و موقعیت ها بر روی شکل و سبک بصری فیلم منعکس شده، جهانی خیس خورده و نم کشیده که در انتظار تلنگوریست تا در هم بریزد. فیلم نوار کهگاه تلخ، معمولا" عیب جو و بد گمان نسبت به درستی و نیکوکاری بشر و اغلب اسیر کننده (اعتیاد آور) است.

شخصیت ها در تلاشند تا از گذشته سیاه، مبهم و مرموزشان دوری کنند، گذشته ای که برای شکار آنها هنوز در پی یشان است تا شکارشون کند و به زیرشون بکشد چون سرنوشت تا لحظه ای که آخرین نفس رو می کشند دست از آزار، شماتت و سرزنش آنها دست نخواهد کشید.

بر خلاف اشکال دیگر سینما، فیلم نوار متعلقات خودش رو ندارد، متعلقاتی که به واقع ازخود بخواند. شهرهای تنها در دشت هایی وسیع، خانه هایی که به وسیله کشاورزان بنا شده، تفنگ وینچستر و کلت ( 45 - س) .

فیلم نوار متعلقاتش رو از اشکال دیگر به غرض می گیرد، معمولا" از ژانرهای جنایی و کارآگاهی ، اما با ژانر تریلر (به لرزه در آورنده – هیجان انگیز) و ترسناک (هارور) و حتی علمی تخیلی هم در اشتراکات زیادی است.

سبک بصری آن ارتعاشی از اکسپرسیونیزم آلمان است.، شعاع های میله مانند نور که به صورت ستون های نقاشی شده به صورت موقت بر روی تکه های بدیمنی می تابد در جهانی طاقت فرسا که محدود می کند انسانی را که تنها شانس او به تکه باریکی از مو متصل بوده.

هیچ شخصیتی نمی تواند صحبت کند به صورت مقتدر و کاملا" مطلوب از یک فضا کف به صورت مستمر به وسیله نواری از نور قطع می شود.

خارج از گذشته، به صورت مثال: یکی از نمونه های اولیه فیلم نوارها : پرتاگنیست کسی که تلاش میکنه گذشته اش رو فراموش کنه (او به شریکش خیانت میکنه و به همراه دوست دخترش فرار میکنه) اما سرنوشت اجازه فرار رو به او نمی دهد. زندگی در جهانی که به صورت مداوم مردم را به داخل لجنزار زندگی به عقب هل می دهد که موظف است آنها را خفه و خاموش کند.

زن افسونگر نقشی بسار سخت وحیاطی را در فیلم نوار بازی می کند. در ریز ماسک هایی ....

Jane Greer in Out of the Past, Rita Hayworth in Lady From Shanghai, Veronica Lake in The Blue Dahlia, Joan Bennett in Scarlet Street, Peggy Cummins in Gun Crazy, Gloria Grahame in Human Desire, Lizbeth Scott in Dead Reckoning, Ava Gardner in The Killers, or Barbara Stanwyck in Double Indemnity.

این زنان بیوه سیاه بخت با چهره سکسی و اقوا کنندشان و صدای افسونگر، محرک و به هیجان آورنده - شان آرام آرام مرد پروتاگنیست را به سمت خودشان می کشند.

برقرار کردن رابطه جنسی پروتاگنیست با زن افسونگری که به احتمال 90 درصد ناقل ویروس ایدز است .

زن افسونگر به خوبی می داند که چگونه از مردان برای بدست آوردن هرآنجه که می خواهد استفاده کند.

آیا این یک قتل کوچک بین عاشقان است (در فیلم غرامت مضاعف) و یا یک وحشیگری در راه گذران زندگی ( در فیلم تفنگ خشمگین – کریزی گان).

زن افسونگر همیشه حضور دارد که قهرمان رو با شکست مواجه کند و او رو مغلوب کند و در فیلم میلدرد پیرس ما زن افسونگری را داریم که دز شکلی که دختر تهدید می شود به نابود کردن زندگی مادرش.

قهرمانان دردنیای فیلم نوار می خواهند برای همیشه برای نجات یافتن تلاش کنند.

1- قهرمان بازی با قوانین دنیای فیلم نوار را یاد گرفته او برای نجات دادن خودش دست به افشاگری فساد و یا ابتذال می زند. مانند:

Humphrey Bogart in The Big Sleep and Dick Powell in Murder, My Sweet

2- قهرمان وارد بازی عشقی می شود و شیره اش در این مسیر کشیده می شود اوبه وسیله عشق نابود می شود. مانند:

(Fred MacMurray in Double Indemnity and Edward G. Robinson in Scarlet Street)

3- یک گناه در گذشته و عذاب و سنگینی بار عذاب وجدان. مانند:

(Robert Mitchum in Out of the Past)

4- اهداف جاه طلبانه و بلند پروازانه

(Richard Widmark in Night and the City and Sterling Hayden in The Killing)

عنوان هایی مانند دام، کابوس ، بوسه مرگ و لبه سرنوشت ( لبه رستاخیز ) توصیفی است از آنچه که در فیلم نوار پیدا می شود.

و عنوان هایی مانند شب و شهر، سمت خیابان، جنگل آسفالت و جزیره جهنمی . اما ممکنه عناوینی مانند هیجان شدید و خواب بزرگ به سادگی ماهیت فیلم نوار رو به مخاطب منتقل می کنند و البته به از به زور غلبه کردن نمی توان چشم پوشی کرد.

Pitfall, Nightmare, Kiss of Death, Edge of Doom , Night and the City, Side Street, Hell's Island ,The Asphalt Jungle The Big Heat , The Big Sleep.

No comments:

Post a Comment